شخصی

سیرتا پیاز خوردنی ها..
نویسنده : مجید غفرانی - ساعت ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۱٧

میوه ها و مواد لبنی را شاید تنها برای لذت بردن از طعم شان می خوریم اما اگر همین مواد و خوراکی ها را به موقع و به اندازه مصرف کنیم، بسیاری از مشکلات و بیماری ها به سراغمان نمی آید و نیازی نداریم تا بعد از مبتلا شدن به بیماری های جورواجور مشت مشت قرص های رنگی بخوریم.
به گزارش مشرق، میوه ها و لبنیات و موادی مانند عسل می توانند ویتامین های مورد نیاز بدن را فراهم کنند و به ما شادابی و سلامت بدهند. شما در روز چقدر از میوه ها و سبزیجات و مواد لبنی و آجیل مصرف می کنید؟ آیا با بدن خودتان مهربان هستید و برای سلامتی آن کاری می کنید؟


موز؛ وقتی قند خون تان افت می کند
دیر خوردن وعده های غذایی ممکن است آستانه تحریک شما را بالا ببرد و پرخاشگر شوید چون قند کافی به مغزتان نمی رسد و شما بیش از پیش حساس و عصبی می شوید. تحقیقات نشان داده یک موز متوسط 105 کالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر کرده و قند خون را به شکل ملایمی بالا می برد. همچنین موز مقدار سروتونین بدن شما را افزایش می دهد که ماده موثری برای مقابله با شرایط دشوار و اضطراب ها و استرس های روزمره است.
زردآلو؛ اگر می خواهید سنگ کلیه نداشته باشید
8 عدد زردآلوی خشک حاوی 2 گرم فیبر و 3 میلی گرم سدیم و 325 میلی گرم پتاسیم است که همه اینها کمک می کنند مواد معدنی در ادرار جمع نشود و از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم جلوگیری می کند. این سنگ ها شایع ترین نوع سنگ های کلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ کلیه به خصوص اگر سابقه اش را دارید بقیه میان وعده ها را حذف کنید و برگه زردآلو بخورید.
کشمش؛ اگر فشار خون تان بالاست
60 عدد کشمش تقریبا می شود یک مشت پر که حاوی یک گرم فیبر و 212 میلی گرم پتاسیم است که هر دو برای کنترل فشار خون بالا در قالب یک رژیم غذایی توصیه می شوند. مطالعات متعددی نشان داده که پلی فنل های موجود در موادغذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین کشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیربسزایی دارند از جمله کاهش فشار خون.
ماست؛ اگر از سروصدای معده رنج می برید
یک فنجان و نیم ماست طبیعی (کم چرب/ پروبیوتیک) غذا را به شکل موثری از دستگاه گوارش عبور می دهد. از سوی دیگر ماست های پروبیوتیک قابلیت هضم غذا به ویژه لبنیات و حبوبات را در روده ها بهبود می بخشند. همان طور که می دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می مانید. فقط یادتان باشد خوردن ماست همراه وعده های غذایی که متاسفانه در ایران هم بشدت رواج دارد عادت غذایی درستی نیست و جذب آهن غذا را خنثی می کند.
بهترین زمان برای خوردن ماست 1 ساعت بعد از وعده های غذایی یا 2 ساعت قبل از هر وعده است.
عسل؛ اگر بیش از حد سرفه می کنید
دو قاشق چای خوردن عسل قهوه ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضدسرفه، شدت و دفعات سرفه های شدید را در کودکان کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در عسل و عوامل ضدمیکروبی موجود در آن التهاب بافت های گلو را کاهش داده و بیمار را آرام می کند. البته به شرطی که عسل واقعا طبیعی باشد!
فلفل دلمه ای قرمز؛ اگر احساس خستگی می کنید
فلفل دلمه بویژه قرمز آن سرشار از ویتامین C است و این ویتامین در عین برطرف کردن خستگی، نقشی اساسی در سوخت و ساز آهن برعهده داردکه به بدن کمک می کند اکسیژن بیشتری وارد جریان خون شود. کمبود اکسیژن یکی از اصلی ترین دلایل خستگی و ضعف بدنی است.
کلم؛ اگر از سرطان (معده) می ترسید
یک ترکیب بسیار قدرتمند موجود در کلم (قرمز و سفید) به نام «سولفورافان»، «هلیکو باکتر پیلوری» (باکتری عامل زخم معده و روده) را پیش از ورود به دستگاه گوارش تحت تاثیر خود قرار می دهد و از کار می اندازد و حتی در پیشگیری از ایجاد سرطان های دستگاه گوارش هم موثر است.
انجیر؛ اگر شکم تان خوب کار نمی کند
4 عدد انجیر خشک 3 گرم فیبر دارد که باعث تنظیم حرکات روده بزرگ و دفع بهتر می شود. خوردن این میوه (تازه و خشک آن) باعث پیشگیری از عود مجدد هموروئید می شود. همچنین این مقدار انجیر 5 درصد پتاسیم و 10 درصد منگنز مورد نیاز روزانه را تامین می کند.






comment نظرات ()