شخصی

پدیده‌ای که این روزها آرام آرام ما را غرق کرده ‌است خانم‌ها حتما بخوانند!
نویسنده : مجید غفرانی - ساعت ٩:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢٤

تغییر مدل زندگی ما از آغاز دهه 70 ، در کشور شروع شد و با توجه به گسترش ارتباطات و بویژه حضور ماهواره‌ها و شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی، سرعت این تحولات بسیار بالا بود. اتفاقی که شاید در ظاهر تغییرات زیادی را متوجه نسل آینده نکند اما در باطن توجه داشته باشید که خواه نا خواه، دختر جوان امروز، مادر فرداست. نگاه او به مسائل شخصی و اجتماعی، مبنای تربیت نسلی است که او در آینده‌ای نه چندان دور بر عهده خواهد گرفت. تغییر سبک زندگی ما اگرچه این روزها شتاب فراوانی گرفته اما مشخص نیست به کدام سمت و سو می‌رود و چرا این قدر با آموزه‌های ایرانی و اسلامی فاصله می‌گیرد. داستان تلخ آرایش در ایران -بیشتر روی صحبت با خانم‌هاست – به هیچوجه یک بهانه‌گیری ژورنالیستی نیست، تامل بر روی پدیده‌ای است که دارد وقت و پول و زیبایی ایرانی را می‌گیرد


این یک داستان واقعی است
کاتلین استووارت چند هفته پیش در ناحیه سینه خود احساس برآمدگی کرد که بعد از آزمایشهای مختلف توسط پزشکان سرطان سینه تشخیص داده شد. وی بعد از آزمایش‌های دقیق‌تر به گفته پزشکان متخصص متوجه شد که به این بیماری مبتلا شده است ولی در آن ابتدا هنوز معلوم نبود علت بیماری‌اش چه بوده است. چندی پیش نشریه واشنگتن مانتلی در گزارشی جالب از پرونده پزشکی کاتلین نتایج آزمایشهای بیشتر پزشکان را روی این بیمار منتشر کرد که جنجالی عجیب در رسانه‌های آمریکا ایجاد کرد. شاید از هر کسی بپرسید در جواب علت ابتلا به بیماری مثل سرطان سینه را فاکتورهایی مثل ژن، آب و هوای آلوده و یا حتی مواد غذایی آلوده بدانند ولی دکتر سونیا شارپلس، پزشک متخصص هیچ ژن سرطان‌زایی در بدن این بیمار پیدا نکرده است. در مطالعات و بررسی‌های بعدی معلوم شد که عامل اصلی به شرایط محیطی بستگی دارد. کاتلین سالهای طولانی است که به عنوان فروشنده لوازم بهداشتی و آرایشی فعالیت می‌کند. پزشکان در مطالعات اولیه به لوازم آرایش شک کردند و بعد معلوم شد که یکی از عوامل سرطان، وجود مواد صنعتی در این لوازم است که به شدت سرطان زاست. بعد از انتشار این خبر در مرکز تحقیقات سرطان سانفرانسیسکو مطالعات بیشتری روی مورد کاتلین صورت گرفت که در آن مرکز نیز این مسئله به اثبات رسید. به گفته محققان این مرکز امروزه در بسیاری از مواد آرایشی موادی موسوم به کارسینوژن‌ها برای نگهداری بیشتر ماده آرایشی استفاده می‌شود که در طولانی مدت عواقب ناگواری از جمله ابتلا به سرطان‌های مختلف برای شخص استفاده کننده به همراه دارد. البته هنوز محققان این مرکز رابطه مواد آرایشی با سرطان سینه را تایید نکرده‌اند ولی با همین خبر اتحادیه اروپا هم اکنون از تولید 1400 ماده شیمیایی و افزودن آنها به مواد بهداشتی و آرایشی جلوگیری کرده است که البته در آمریکا چنین قانونی وجود ندارد و هنوز هم در بسیاری از مواد آرایشی که وارد کشورهای مختلف جهان می شود مقادیر بسیاری از این مواد یافت می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، از انجام آزمون‌های ایمنی مواد تشکیل دهنده مواد آرایشی و یا محصولات بهداشتی، پیش از آنکه این تولیدات به فروش بالایی در بازار دست یابند، خودداری می‌کند.
لطفا جدی بگیرید!
بر روی بسیاری از مواد آرایشی که شاید با سر زدن به یکی از فروشگاه مقادیر زیادی از آنها را پیدا کنید عبارت پارابن یا اتیل پارابن به چشم بخورد که نشان می‌دهد یکی از مواد هم خانواده این ماده در لوازم آرایشی وجود دارد. این ماده شیمیایی می‌تواند فعالیت‌های غددی را کمی مختل کند یعنی به عبارت ساده تر می تواند وضعیت هورمون‌ها را در بدن شما به هم زند. این ماده به طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و در واقع یک ماده نگهدارنده است که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده در کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و... نیز وجود دارد. یا مثلاً ماده بوتیل هیدروکسی که روی برچسب ماده آرایشی شما به صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته می‌شود به عنوان یک ماده نگهدارنده شناخته می‌شود اما چندی پیش موسسه ملی سم شناسی آمریکا اعلام کرد، این ماده می‌تواند در انسان‌ها منجر به سرطان شود اما متاسفانه از آنجا که صنعت تولید این مواد در آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی مستقل بوده و از سوی دولت نظارت چندانی روی آنها صورت نمی‌گیرد، در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی این ماده سمی و دیگر موارد سرطان زا وجود دارد. در سالهای اخیر صنایع تولید مواد آرایشی در غرب مالیاتهای سنگین به دولت پرداخت می کند که در سال 2011 به مبلغی معادل 6/8 میلیارد دلار می رسید که در چنین شرایطی دولتها نمی توانند نظارت چندانی روی مواد اولیه آنها داشته باشند. در این که استفاده از این مواد در لوازم آرایشی برای سلامتی در کوتاه یا بلند مدت مضر است شکی وجود ندارد ولی چه می‌شود که هنوز هم در سراسر جهان استفاده از این وسایل به یکی از ضروریات زندگی تبدیل می‌شود. چه می‌شود که در کشورهای عقب افتاده جهان بیشتر از کشورهای توسعه یافته لوازم آرایشی بیشتر پیدا می‌شود!
شرکت OPI، یکی از شرکت‌های آمریکایی است که محصولاتش را در 70 کشور دنیا عرضه می کند. مدیران این شرکت، برای مشتریان خود در اروپا ملزم هستند که برای انطباق با قوانین اتحادیه اروپایی، از کاربرد مواد شیمیایی مضر خودداری کنند ولی در قوانین این شرکت چیزی از غیر اروپا ذکر نشده است. تمام مواد ارزان قیمت و سمی در مواد آرایشی استفاده می شود که به کشورهای آسیایی و خاورمیانه صادر می شود.
بفرمایید فریب!
بیشتر خانم‌ها اهل خرید لوازم آرایشی هستند و فروشگاه‌‌های پر زرق و برق عرضه این محصولات و مارک‌‌های تجاری معتبر را خوب می‌‌شناسند. ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این ‌ها چگونه مطرح شده‌‌اند و برای خودشان، مشتری دست و پا کرده‌‌اند؟ هفته نامه نیوزویک در گزارشی به ترفندهای استفاده شده در فروش این محصولات می‌پردازد که چگونه برخی دیگر از صاحبان این صنعت با توسل به این ترفند‌هایی عجیب و غریب، به جذب مشتری و طرح نام خودشان می ‌پردازند:
مانند دکتر، داروخانه و...حتما شما هم محصول ‌های آرایشی مختلف مربوط به کارخانه ‌های آرایشی مشهور دنیا را می‌ شناسید. خیلی از این محصول ‌ها، نام‌‌هایی مانند دکتر، درمان، داروخانه و مانند آن را یدک می ‌کشند. این، اولین ترفند شرکت‌های تولید کننده لوازم‌ آرایشی است که تلاش می‌ کنند اسم ‌هایی مثل دکتر، متخصص و امثال آن را به اسم محصول‌های آرایشی ‌شان بچسبانند تا در ذهن خریداران خود این شبهه را ایجاد کنند که محصول‌‌شان دارای پشتوانه علمی و پزشکی است و اگر شما این محصول را بخرید، حتما به نتیجه دلخواه ‌تان برای سلامت و زیبایی پوست خواهید رسید. بد نیست بدانید که اولین‌ بار، شرکت لوازم آرایشی کلینیک از این شگرد برای بالا بردن فروش محصول‌‌های خود استفاده کرد. در عین حال، برخی دیگر تلاش می ‌کنند از بین متخصصان مطرح، افرادی را برای معرفی محصول خود پیدا کنند تا بر نتیجه‌ بخش بودن محصول‌‌های شان صحه بگذارند.
ترفند بعضی شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی، این است که یک لیست طولانی تهیه می ‌کنند که در آن آمده است که چرا محصول‌‌شان یک محصول برتر است. معمولا این کارخانه ‌ها بروشورهایی درست می‌‌کنند که در آن، هزاران دلیل و مدرک برای مرغوب بودن محصول ‌شان آورده‌ اند. گاهی هم در آن، عکس بازیگران مشهور را چاپ می‌‌کنند تا تاییدی بر اثربخش بودن محصول‌ شان بگذارند. آن‌ها به شما می‌‌گویند فلان کرم ‌پودر، کرم ‌پودر فلان ستاره سینما است و به شما می‌‌گویند با خرید آن، صورت تان درست مانند آن بازیگر زیبا خواهد شد. در برخی از کشورها نیز آن‌ها با پرداخت هزینه‌‌های هنگفت به ستارگان سینما و فوتبالیست‌ها می‌‌خواهند که در آگهی ‌های تلویزیونی، محصول‌شان را تبلیغ کنند.
درج مارک رقیب
سومین ترفند برخی فروشندگان لوازم آرایشی به شما برای قانع کردن تان به خرید یک محصول خاص،‌ این است که از شما می ‌پرسند: «در حال حاضر چه محصولی استفاده می ‌کنید؛ چه از نظر رنگ و نام تجاری و فرم محصول آرایشی؟ و سپس شروع می‌ کنند به ایراد گرفتن از آن محصول و شما را به دلایل مختلف از استفاده از آن محصول می ‌ترسانند و هنگامی که عدم اعتماد شما به محصول قبلی را در چشمان تان خواندند، محصول خودشان را روی میز می ‌گذارند و از خوبی ‌ها و مزایای آن می ‌گویند.
شما هم به این اعتقاد دارید که هر چیزی که ارزان است حتما دلیلی دارد و هر چیزی که گران است حتما از مواد اولیه مرغوب ‌تری در آن استفاده شده؟ ترفند شرکت‌ های تولید کننده محصول ‌های آرایشی که آن را به فروشندگان ‌شان هم می ‌آموزند، این است که روی محصول‌‌های شان با قیمت‌ های گران تبلیغ کنند و گرانی محصول را دلیلی بر مرغوب بودن مواد اولیه آن و موثر بودنش به مشتری معرفی کنند و برای این که گرانی قیمت آن محصول آرایشی را در ذهن شما توجیه کنند، تلاش می‌ کنند مواد اولیه‌ گران ‌قیمتی مثل خاویار یا روغن فلان گل یا گیاه گران‌ قیمت را جزو ترکیبات آن محصول آرایشی معرفی کنند و شما هم که آزمایشگاه تشخیص کیفیت در اختیار ندارید که به صحت ادعای ‌شان پی ببرید! معمولا این فروشندگان، مغازه ‌ها و فروشگاه‌ های پرزرق و برق را برای معرفی محصول ‌شان در نظر می‌گیرند تا شما را جوگیر کنند که تمام پول تان را روی میز بگذارید و با چند تکه لوازم‌‌ آرایشی و کِرِم‌ پوستی، گیج و حیران فروشگاه را ترک کنید.
بعضی شرکت‌ های تولید کننده محصول ‌های آرایشی، تلاش می‌کنند فروشندگانی با روابط عمومی بالا پیدا کنند تا آن ها با ریختن طرح دوستی و آشنایی با خریداران، این محصول‌ ها را خوب معرفی کنند و به فروش برسانند و در عین حال، خریدار را به یک مشتری پروپاقرص و دائمی تبدیل کنند. برای این کار، این فروشندگان ممکن است از شما درباره ریزترین مسایل خصوصی‌تان سوال می‌‌کنند تا با حرف زدن به شما نزدیک‌‌تر شوند. این، ترفند خوبی برای پایبند کردن شما است. چون بیشتر خانم ‌ها عاشق گپ زدن با یکدیگرند و از این علاقه می ‌شود به راحتی استفاده کرد. شاید شما فقط برای خرید یک رژلب به آن ها مراجعه کنید ولی با کلی محصول آرایشی که به خیلی از آن‌ها اصلا نیازی ندارید، از آن ها خداحافظی خواهید کرد و این رابطه نیز پایدار خواهد بود؛ چون شما چند ماه دیگر که نیاز به خرید یک محصول آرایشی دیگر دارید و یادتان می‌‌آید که فلان فروشنده، دوست صمیمی‌‌تان است، احتمالا دوباره سراغ او خواهید رفت و این قصه تکرار می‌شود.
وضعیت امروز ما
متاسفانه باید بنویسیم که ایران جزو 10 کشور اول جهان در استفاده از مواد آرایشی و گریم قرار گرفته است. ما با داشتن 67 درصد مصرف‌کننده لوازم آرایشی و گریم رتبه 7 جهانی و رتبه اول یا دوم خاورمیانه را به نام خود ثبت کرده ایم. رقیب ما کشور عربستان است با 71 درصد مصرف‌کننده که این آمارها البته مربوط به اردیبهشت سال گذشته است. در بررسی صورت گرفته در میان زنان جهان ژاپن با 84 درصد مصرف‌کننده اولین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در جهان است. پرتوریکو با 83 درصد و ایرلند جنوبی نیز با 78 درصد دومین و سومین کشورهایی هستند که بیشترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و مواد گریم را در خود جای داده‌اند.
نکته تامل‌برانگیز اینجاست که بنابر برآوردهای صورت گرفته 25 درصد تا 30 درصد مواد آرایشی و میکاپ در ایران تقلبی و غیراستاندارد است که از طریق مبادی غیررسمی و به صورت چمدانی وارد می‌شود! این آمار را با آمار وحشتناک جراحی زیبایی جمع بزنید و...به نظر می‌رسد باید فکر اساسی در خصوص اعتماد به نفس ملی و تغییر سبک زندگی در حوزه پوشش و ظاهر باشیم.

 


comment نظرات ()